İmplant nedir?

İmplant diş ; en basit ifadesiyle kaybedilmiş bir dişin yerine o dişin tüm görevlerini yerine getirmesi için uyguladığımız diş kökleridir. Bu kökler titanyum dediğimiz bir maddeden yapılır. Titanyumdan yapılmasının sebebi bu maddenin yüzde yüzü biyolojik uyumlu olmasıdır.

En büyük özelliği üzerinde iyi bir tedavi yapıldığında organik bir kirlilik yaşanmamasıdır. Üzerinde organik bir kirlilik yaşanmayan maddelere karşıda vücut herhangi bir tepki gösteremez. Bu bakımdan titanyumdan elde edilen implant diş kişiye herhangi bir zarar vermeden doğrudan kemik yüzeyine kaynaşma özeliğine sahiptir. Bu yüzden vidalı dişler titanyumdan elde edilirler.

İmplan dişlerin sağladığı yararlar nelerdir?

• Tedavide herhangi bir dişin kesilmesine gerek kalmaz.
  • Eksik dişin öncü kökünü taklit edebilen titanyum diş kökünün çene kemiğine yerleştirilmesi.
  • Köke dayanan bir protezin yapılarak eksikliğin giderilmesi mümkündür.
  • Ayrıca hiç dişi olmayan bir hastada bile ortalama 12 implant uygulaması yapılarak doğal bir diş ve ağız yapısına kavuşulması mümkün olabilmektedir.

İmplant ömrü ne kadar?

Genel kabul hasta ağzındaki bir implant ömrünün 10 ila 15 sene arasında olduğudur. Bu süre hastanın ağız bakımını eksiksiz ve düzgün yapması, uygulanan implantın kalitesi ve  düzgün yerleştirilip protezinin doğru şekilde yapıldığı durumlarda 15 senenin üzerinde gerçekleşebilir.

İmplant ağrılı mı?

Tedavinin cerrahi aşaması, durumların çoğunda lokal bazı istisnai durumlarda  genel anestezi altında yapılmaktadır. Bu yüzden uygulama sırasında hastalar hiçbir şeklide ağrı duymamaktadırlar. Ağrı lokal anestezi etkisinin azalmasıyla hissedilebilir ve genellikle azalan bir seyir izler. Hekimler oluşabilecek ağrı ve ödem ile alakalı olarak hastalarına ilaç tedavisi uygulamaktadırlar ve hastaların bir çoğunda 1-2 gün sonrasında hiçbir ağrı hissi kalmamaktadır.

Her hastaya implant uygulanabilir mi?

Tedavisinin uygulanabilirliği hastaya göre farklılık arz etmektedir ve bazı durumlarda hastalara implant tedavisi uygulanamamaktadır. Öncelikle belirtmek gerekir ki, durumunuzun tedaviye uygun olup olmadığının kararı konusunda uzman bir diş hekimi tarafından verilmelidir. Karar aşamasında doktorunuzun dikkate alacağı başlıca kriterler olarak söylenebilir.

Bu kriterler;

• Çene kemiğinizin yapısı ve kemik hacminiz.
  • Ağız içi hijyen durumunuz.
  • Tedavi uygulanacak yerdeki fizyolojik bozukluklar.
  • Kırık kök kalıntıları, kist ve tümör varlığı.

İmplantları vücudun kabul etmemesi gibi bir durum olabilir mi?

Bazı durumlarda tedavi beklenildiği üzere sonuç vermemekte ve başarısızlıkla sonuçlanabilmektedir. Bu duruma halk arasında vücudun implantı kabul etmediği şeklinde yorumlanmaktadır. Bunun birçok nedeni olabilmektedir.

Başlıca nedenleri?

• Titanyum alerjisi.
  • Enfeksiyon ve iltihap.
  • Ağız içi hijyeninin sağlanamaması.
  • Hastanın sigara ve alkol alışkanlığı.
  • Diyabet başta olmak üzere kontrol edilemeyen kronik ve sistemik hastalıkları sayabiliriz.

Tedavinin başarısız olması durumunda en yaygın tedavi yeniden uygulanmasıdır. Güvenilirliği ve bilinirliği olan implant üreticileri hasta ve doktorlara ömür boyu değişim garantisi vermektedirler.

İlk implant muayenesinde ne yapılır?

• İlk klinik muayene de teşhis, operasyon planı, ve tedaviye hazırlık aşamalarını içermektedir.
  • Tedavi planlanırken olası riskler, tedavinin zorlukları ve hastanın tedavi sonrasındaki estetik durumu.
  • Klinik tedavide ağız içi kontrolü, diş ve diş etlerinin durumu, çene ve çene kemiğinin yapısı.
  • Tedaviye başlanmadan önce yapılması gereken başka bir tedavi olup olmadığı.
  • Var olan dişlerde enfeksiyon, sallanma olup olmadığı.
  • Ağız içi protezlerin durumu dikkatli şekilde incelenir.
  • Ağız içi durumu hakkında hastaya bilgi verilir ve ağız içi hijyeninde görülen problemler ve ağız içi hijyeninin sağlanması için nelerin yapılması gerektiği hastaya anlaşılır bir şekilde izah edilir.

Diş çekimi yapılıp aynı seans implant uygulaması yapılabilir mi?

Diş çekimi ve aynı anda implant uygulaması yapılabilir.  Bu tedaviye “immediate loading” sistemi adı verilmektedir. Bunun olup olmayacağına yine hekiminiz karar vermelidir. Ayrıca her implant sistemi immediate loading için uygun değildir.

Her yaşta implant yapılabilir mi?

İmplant uygulamasının yapılabilmesi için gelişimini tamamlamış bir çene kemiğine ihtiyaç duyulmaktadır. Çene kemiği, insanlar da ortalama 18 yaşında gelişimini tamamlamaktadır. Ancak kişinin kemik yapısı, sistemik hastalıkları ve bazı diğer unsurlar uygulamaya karar verilirken etkili faktörler olarak dikkate alınmalıdır. Uygulama ile ilgili son karar, konusunda uzman hekiminize aittir.

Hangi yaşlarda yapılabilir?

• Kızlar için ortalama 15-16 yaşlarında.
  • Erkekler içinse 17-18 yaşında olsa dahi genel uygulama 18 yaşından büyük hastalar şeklinde söylenebilir.

Üst yaş gurubu için bir yaş sınırı bulunmamakta olup ileri yaştaki hastalara dahi uygulama yapılabilmektedir.

İmplant sonrası protezlerim yapılana kadar dişsiz mi kalacağım?

İmplant cerrahi ve protez aşamaları arasında yani titanyum diş kökü ve çene kemiği arasında kemik dokusunun oluşumu sırasında geçen sürede dişsizlik problemi çözülebilir. Hekiminizin uygulayacağı geçici protezlerle hastaların bu süre zarfında dişsiz kalmalarının önüne geçilebilmektedir. Yalnız cerrahi operasyonun hemen ardındaki iyileşme sürecinde ağız içindeki yara mevcudiyeti nedeni ile geçici sistemin bu süre zarfında takılmaması tavsiye edilmektedir.

Kaybedilen her diş için ayrı bir implant mı gerekir?

Kaybedilen her diş için ayrı bir vidalı diş gereklidir olgusu tamamıyla yanlıştır. Birden fazla diş kaybı yaşanmış çene kemiklerine vidalı, hibrit ve köprü gibi tedaviler uygulanabilir. Örnek vermek gerekirse; uygulanacak 6 implant ile kayıp 14 diş yerine konulabilir.Konuyu özetlersek yan yana 3 dişinizin olmadığını varsayalım sonra bu bölgeye 2 vidalı diş yapıyoruz ortada kalan diş içinse köprü implant yapıp bu durumu sizler için avantaja çeviriyoruz.

İmplant yapılacak bölgede yeterli kemik yoksa nasıl bir yöntem uygulanır?

Kemik yapısının zayıf, kemik hacminin düşük, gerekli alanın bulunmadığı bazı durumlarda bölgedeki kemik yapısının geliştirilerek kemik hacminin artırılması, implant uygulaması için gereken boşluğun bu şekilde sağlanması hedeflenmektedir. Bunun içine greftleme adı verilen tedavi yöntemi uygulanmaktadır. Bu tedavide  kemik tozu olarak da adlandırılan materyaller bölgeye uygulanır ve hedef bölgede kemik kalitesinin ve hacminin artırılması sağlanarak implant uygulaması için kemiğin uygun duruma getirilmesi sağlanır. Kemik tozları insan veya hayvandan elde edildiği gibi sentetik türevleri de tedavilerde kendilerine yer bulmaktadırlar.